Veelgestelde vragen
Over inloggen
-
Wanneer krijg ik mijn inloggevens voor de website?
Uw gebruikersnaam voor de website vindt u in de welkomstbrief die u heeft gekregen. Het (eenmalige) wachtwoord krijgt u een paar dagen later apart toegestuurd. Daarmee kunt u inloggen op de website. Bij uw eerste bezoek vragen we u om een nieuw wachtwoord op te geven. -
Hoe kan ik inloggen op de website van Essentie Pensioen?
We maken een gebruikersnaam en een eenmalig wachtwoord voor u aan. Deze inloggegevens krijgt u apart van elkaar toegestuurd. Als u voor de eerste keer inlogt, vragen we u om het wachtwoord te veranderen. Voor de veiligheid van uw gegevens is het verstandig als u het wachtwoord regelmatig verandert. -
Waarom moet ik inloggen op de website van Essentie Pensioen?
Op de website van Essentie Pensioen heeft u inzage in uw persoonlijke gegevens, pensioengegevens en rekeninggegevens. Dat is privéinformatie die we vertrouwelijk behandelen. Daarom krijgt u een gebruikersnaam en een wachtwoord van ons. Deel deze inloggegevens niet met anderen. -
Moet ik ook weer uitloggen?
Voor de veiligheid van uw gegevens is het beter als u na elk bezoek zelf uitlogt. Vooral als u op een computer werkt die u deelt met anderen. Klik rechts bovenaan de pagina op 'Uitloggen'. Het systeem logt u automatisch uit als u 20 minuten niet actief bent op het beveiligde deel van de website. Wilt u verder gaan? Log dan opnieuw in. -
Ik ben mijn wachtwoord en gebruikersnaam kwijt. Wat moet ik doen?
Neem bij het verlies van zowel uw gebruikersnaam als uw wachtwoord contact op met de klantenservice van Essentie Pensioen. Bel 088 663 03 03. Onze medewerkers staan voor u klaar van maandag t/m vrijdag, van 8.30 uur tot 17.00 uur.
Ze achterhalen uw gebruikersnaam en laten een nieuw wachtwoord aanmaken. U krijgt de inloggegevens via e-mail of per post toegestuurd. Daarvoor gebruiken we uw correspondentieadres of het woonadres dat bekend is bij de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen Gemeentelijke Basis Administratie (GBA).
-
Ik ben mijn gebruikersnaam kwijt. Wat moet ik doen?
U kunt uw gebruikersnaam opnieuw opvragen als u die kwijt bent. Klik rechts bovenaan de website op 'Inloggen'. Op het inlogscherm onder de invoervelden staat een link 'Gebruikersnaam vergeten?'. U vraagt de gebruikersnaam op door enkele controlevragen te beantwoorden. Heeft u ons toestemming gegeven om u te e-mailen? Dan krijgt u uw gebruikersnaam direct toegestuurd.
Ontvangt u liever geen e-mail? Dan sturen we de gebruikersnaam per post naar uw correspondentieadres. Of naar uw woonadres dat bekend is bij de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen Gemeentelijke Basis Administratie (GBA).
U kunt ook bellen met de klantenservice van Essentie Pensioen via 088 663 03 03. Onze medewerkers sturen u dan de gebruikersnaam via e-mail of post. De klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 8.30 uur tot 17.00 uur.
-
Wat gebeurt er als ik mijn wachtwoord verkeerd heb ingevuld?
Bij het invoeren van uw wachtwoord is een typefout snel gemaakt. Daarom kunt u na een verkeerde poging nog 2 keer proberen om in te loggen. Controleer eerst of uw gebruikersnaam klopt. Vul daarna het wachtwoord weer in. Gaat het bij de derde poging ook mis? Dan wordt uw account automatisch geblokkeerd. U kunt direct een nieuw wachtwoord opvragen. Op het inlogscherm onder de invoervelden staat een link ‘Wachtwoord vergeten?’. Na het beantwoorden van enkele controlevragen krijgt u een nieuw wachtwoord. Heeft u ons toestemming gegeven om u te e-mailen? Dan krijgt u het nieuwe wachtwoord direct in uw mailbox.
Ontvangt u liever geen e-mail? Dan sturen we het wachtwoord per post naar uw correspondentieadres. Of naar uw woonadres dat bekend is bij de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). U kunt ook bellen met de klantenservice van Essentie Pensioen via 088 663 03 03. Onze medewerkers heffen dan de blokkade van uw account op en sturen u een nieuw wachtwoord. De klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 8.30 uur tot 17.00 uur.
-
Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen?
Uw wachtwoord kunt u eenvoudig veranderen via de website. Log in (met uw huidige wachtwoord) en ga naar 'Gegevens'. Kies 'Instellingen'. Hier kunt u uw wachtwoord aanpassen. Vergeet niet om uw keuze te bevestigen. De volgende keer dat u inlogt kunt u het nieuwe wachtwoord gebruiken. -
Ik heb een bevestiging dat er nieuw wachtwoord is gemaild. Hoe kan het dat ik die e-mail nog niet heb gekregen?
Soms belanden berichten in de map met ongewenste e-mail. Controleer of de e-mail met het nieuwe wachtwoord daar in staat. Het kan ook zijn dat de firewall die uw computer beschermt het bericht tegenhoudt. Probeer in dat geval de instellingen van uw firewall aan te passen. Lukt het nog steeds niet? Geef dan een ander e-mailadres op voor het toesturen van uw nieuwe wachtwoord. -
Kan ik mijn gebruikersnaam veranderen?
Uw gebruikersnaam is een vast gegeven. U kunt deze niet (laten) veranderen. -
Kan ik mijn persoonlijke vraag veranderen?
U kunt uw persoonlijke vraag én het antwoord daarop zelf veranderen. Log in op de website en ga naar 'Gegevens'. Kies 'Instellingen'. Nu kunt u uw persoonlijke vraag en het antwoord daarop veranderen. Kies één van de standaardvragen of bedenk uw eigen vraag. Vermeld daarna wat het antwoord op de vraag is. Bevestig vervolgens uw keuze op het scherm. Uw persoonlijke vraag en antwoord zijn nu aangepast. -
Ik krijg een foutmelding op de website. Wat moet ik doen?
We doen ons best om u foutloos te helpen op de website. Krijgt u desondanks toch te maken met een foutmelding of een storing? Neem dan even contact op met de klantenservice van Essentie Pensioen, via 088 663 03 03. Onze medewerkers schakelen technische ondersteuning in om de foutmelding of storing zo snel mogelijk te verhelpen. -
Ik wil als ex-partner het pensioenreglement opvragen. Welke informatie moet ik aanleveren?
U kunt ons bellen op 088-663 03 03 of een e-mail sturen via info@essentiepensioen.nl. Vermeld in uw e-mail uw naam en geboortedatum. Indien u correspondentie van ons hebt ontvangen, dan vindt u uw klantnummer bovenaan die brief. Vermeld uw klantnummer dan in uw e-mail.
Privacy
-
Van wie verwerken we persoonsgegevens?
Wij kunnen persoonsgegevens verwerken van alle personen die gebruik maken van onze dienstverlening via de deelnemer portal. Meer informatie vindt u in het Privacy Statement.
-
Welke persoonsgegevens worden gebruikt en waarvoor?
Essentie Pensioen verzamelt in elk geval de volgende persoonlijke gegevens: naam, geslacht, geboortedatum, adres- en woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer en Burgerservicenummer. Meer informatie vindt u in het Privacy Statement.
Wij vragen u naar persoonsgegevens die wij nodig hebben voor de uitvoering van de overeenkomst en om te kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen. Meer informatie vindt u in het Privacy Statement.
-
Van wie krijgen we uw persoonsgegevens?
Wij krijgen het grootste deel van uw persoonsgegevens van uw werkgever. Meer informatie vindt u in het Privacy Statement.
-
Aan wie kunnen we uw persoonsgegevens verstrekken en waarom?
Wij verstrekken uw persoonsgegevens alléén als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst of als het wettelijk verplicht is om uw gegevens te verstrekken. Wij verstrekken uw gegevens – alleen wanneer wij een van bovengenoemde redenen hebben – aan de volgende partijen:
- onze medewerkers voor zover zij deze gegevens nodig hebben voor hun werkzaamheden,
- bedrijven waaraan wij werkzaamheden uitbesteden,
- uw werkgever of soortgelijke organisatie in geval van een collectieve overeenkomst,
- publieke diensten als toezichthouders of politie als we daartoe wettelijke verplicht zijn.
Meer informatie vindt u in het Privacy Statement.
-
Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Wij bewaren uw persoonsgegevens zolang als nodig gedurende de relatie. Na het beëindigen van de relatie worden de gegevens nog 7 jaar bewaard op grond van wettelijke verplichtingen.
Informatie over het bewaren van persoonsgegevens uit telefoongesprekken en e-mails vindt u in het Privacy Statement.
-
Wat zijn mijn rechten met betrekking tot persoonsgegevens?
U kunt inzage vragen in de persoonsgegevens die wij over u verwerken. Ook kunt u bezwaar maken tegen het verwerken van uw persoonsgegevens. Meer hierover leest u in het Privacy Statement.
U heeft het recht om uw persoonsgegevens te laten aanpassen als deze niet juist zijn en om uw persoonsgegevens te laten verwijderen als uw persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt. Wij kunnen niet in alle gevallen aan uw verzoek voldoen. Meer hierover leest u het Privacy Statement.
-
Waar kan ik terecht met vragen of klachten?
- U kunt contact met ons opnemen via info@essentiepensioen.nl. Wij zoeken dan met u naar een passende oplossing.
- U kunt zich ook richten tot onze functionaris gegevensbescherming via dpo-leven@nn.nl.
- Daarnaast heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgevens.
-
Laat Essentie Pensioen persoonsgegevens buiten de EU verwerken?
De persoonsgegevens van deelnemers bij Essentie Pensioen worden momenteel niet buiten de EU verwerkt. Door de toename van zogenoemde clouddiensten, bestaat de kans dat sommige persoonsgegevens op enig moment buiten de EU worden verwerkt. Als dit het geval is, dan zorgen wij er voor dat ook voor deze gegevens een gelijkwaardige bescherming geldt zoals deze ook geldt binnen de EU.
-
Heeft Essentie Pensioen een procedure voor het melden van datalekken?
Ja, op grond van de AVG moeten alle datalekken worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens , tenzij het onwaarschijnlijk is dat het datalek een risico vormt voor de rechten en vrijheden van de betrokkene.
Daarnaast heeft Essentie Pensioen onder de AVG een eigen zelfstandige verplichting om u zonder onredelijke vertraging in te lichten over een mogelijk datalek wanneer is vastgesteld dat u als gevolg daarvan een hoog risico loopt.
-
Heeft Essentie Pensioen een functionaris gegevensbescherming aangesteld?
Ja, NN IP, de fondsbeheerder achter Essentie Pensioen, heeft een functionaris gegevensbescherming aangesteld. U kunt onze functionaris gegevensbescherming (Data Protection Officer = DPO) bereiken via dpo-leven@nn.nl.
Klachten
-
Waar vind ik meer informatie over de klachtenprocedure?
Op de pagina Klachten leest u meer over wat we met uw klacht doen en hoe lang dat duurt. -
Waar kan ik terecht met mijn klacht?
Deel uw klacht met ons via het online klachtenformulier. Het invullen van het formulier werkt snel en gemakkelijk.
Telefonisch
U kunt ons ook bellen op 088 663 03 03. Onze Klantenservice Essentie Pensioen is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
Per post
Stuurt u liever een brief? Dan ontvangen we uw klacht graag op het volgende adres: Nationale-Nederlanden
t.a.v. afdeling Klachtenafhandeling Essentie Pensioen
Antwoordnummer 1031
6400 VB Heerlen
Vermeld altijd de volgende gegevens, dan kunnen we u snel helpen:- Naam
- Geboortedatum
- Adres
- TelefoonnummerZodra uw klacht door ons ontvangen, krijgt u een bevestiging.
-
Ik ben niet tevreden over het antwoord op mijn klacht. Wat moet ik doen?
Voor elke klacht zoeken wij naar de beste oplossing. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de oplossing die wij u bieden. Reageer dan binnen 4 weken nadat u onze reactie heeft ontvangen. Dat kan alleen per brief. Stuur uw bezwaar op onze oplossing naar de Klachtencommissie Essentie Pensioen:
Nationale-Nederlanden
t..a.v. afdeling Klachtenafhandeling Essentie Pensioen
Antwoordnummer 1031
6400 VB Heerlen
Vermeld altijd de volgende gegevens, dan kunnen we u snel helpen:- Naam
- Geboortedatum
- Adres
- TelefoonnummerZodra uw bezwaar door ons ontvangen is, krijgt u een bevestiging.
-
Ik ben niet tevreden over het antwoord op mijn bezwaar. Wat moet ik doen?
U heeft bezwaar gemaakt tegen onze oplossing op uw klacht. De Klachtencommissie Essentie Pensioen bekijkt dan of uw bezwaar terecht is. En of er een andere oplossing mogelijk is. Bent u niet tevreden over de uitspraak van de klachtencommissie? Dan kunt u terecht bij de Ombudsman Pensioenen. Wat de ombudsman voor u kan doen, leest u op de website www.ombudsmanpensioenen.nl.